De 4 voordelen van intervaltraining

Intervaltraining, Intervaltraining hardlopen, Intervaltraining wielrennen, VO2max verbeteren, Voordelen intervaltraining -

De 4 voordelen van intervaltraining

In vrijwel alle trainingsschema’s, sportwebsites en magazines komt het wel naar voren: intervaltraining. Intervaltraining heeft vele voordelen. In dit artikel lees je de 4 belangrijkste voordelen van intervaltraining. 

Auteur: Timo van den Bogaard (MSc. Bewegingswetenschappen)

 

Wat is intervaltraining?

Tijdens een intervaltraining worden intensieve intervallen afgewisseld met herstel. Het voordeel hiervan, ten opzichte van een duurtraining met een continue intensiteit, is dat veel intensieve trainingstijd kan worden opgestapeld zonder dat het lichaam tijdens de training te vermoeid raakt. Dit heeft een aantal voordelen.

 

 

Voordelen van intervaltraining

Voordeel 1: VO2max neemt toe

Met intervaltraining kan je de VO2max verbeteren. Voor de VO2max, de maximale zuurstofopname van het lichaam, geldt in het algemeen: hoger is beter.

De VO2max neemt toe door een aantal aanpassingen:

  • Toename van de hoeveelheid bloed die het hart richting de spieren kan sturen
  • Betere verdeling van het bloed, waardoor de spieren meer bloed (en dus zuurstof) krijgen
  • De spieren kunnen de zuurstof beter gebruiken doordat de energiefabriekjes (mitochondriën) zich aanpassen

 

 

Voordeel 2: Betere aerobe verbranding vet en koolhydraten

Als de intervaltraining intensief genoeg is zal het lichaam veel energie moeten produceren. Daardoor zal het lichaam zich aanpassen zodat het tijdens de volgende training beter kan voldoen aan deze vraag naar energie.

Een belangrijke aanpassing is een toename in de enzymen die nodig zijn om vetten en koolhydraten met zuurstof te kunnen verbranden.

 

 

Voordeel 3: Betere anaerobe verbranding koolhydraten

Tijdens intervaltraining train je vaak boven de anaerobe drempel en zal het lichaam snel veel energie moeten kunnen leveren. Ook als er onvoldoende zuurstof in de spier aanwezig is.

Door intervaltraining worden er meer koolhydraten (in de vorm van glycogeen) en enzymen opgeslagen in de spier. 

Deze extra glycogeen kan de spier gebruiken om snel energie vrij te maken. Erg handig tijdens een hardloopevenement als je een groepje mensen wilt inhalen!

 

 

Voordeel 4: Verbetering van jouw prestatie

Al bovenstaande voordelen hebben als overkoepelend voordeel dat ze de prestatie kunnen verbeteren. Door intervaltraining zal je hogere tempo's en vermogens beter kunnen volhouden. 

Een hoger wedstrijdtempo en vermogen dus!

 

 

Aan de slag met intervaltraining

Doe jij al aan intervaltraining? 

Ja? Goed bezig!

Nog niet? Probeer het eens!

Het is belangrijk dat de intervaltraining die je doet goed bij jou en je doel past. In dit artikel lees je welke intervaltraining het beste bij jou past en geef ik een aantal voorbeelden.