De 5 voordelen van een inspanningstest voor recreatieve sporters

Hartslagzones bepalen, Inspanningstest, VO2max meten -

De 5 voordelen van een inspanningstest voor recreatieve sporters

Een inspanningstest is toch alleen voor topsporters? Dat wordt vaak gedacht door recreatieve hardlopers en wielrenners. Niets is minder waar! In dit artikel vertel ik je de 5 voordelen van een inspanningstest en waarom die voor jou belangrijk zijn.

 

1. Train efficiënt en verspil geen tijd meer

Wie heeft er meer tijd om te trainen: een topsporter of een recreant met een veeleisende baan, gezin en sociaal leven? Juist ja, voor de recreant is het minstens net zo belangrijk om efficiënt om te gaan met de (beperkte) trainingstijd om zijn doelen te bereiken. 

Met een inspanningstest leg je de basis voor efficiënt trainen. Een van de uitkomsten zijn namelijk de hartslagzones en trainingszones die jou helpen om op de juiste intensiteit te trainen. Hierdoor kan je voor iedere training de juiste trainingsprikkel toedienen en zo gericht beter of fitter worden. Ideaal wanneer je het trainen wilt combineren met een druk leven!

 

2. Voorkom blessures

Topsporters hebben experts om zich heen die ze vertellen hoe hard ze moeten gaan, wanneer ze moeten rusten en wat ze moeten eten. Jij als recreant niet. Logisch dus dat juist de recreant vaak blessures oploopt. 

Inzicht in je hartslagzones en trainingszones verkleint het blessure risico. Waarom? Omdat veel recreanten te hard en, vooral, onregelmatig trainen. Na een inspanningstest weet je precies hoe en wanneer je rustig moet trainen, en wanneer je wat meer gas mag geven. 

 

3. Behaal je sportieve doelen

Tussen het werk, kinderen ophalen en boodschappen doen ook nog trainen voor een bepaald doel is lastig. Of dat doel nou fit blijven/ worden is, je eerste halve marathon lopen of in de zomer goed voorbereid op fietsvakantie gaan is, efficiënt omgaan met trainingstijd maakt het makkelijker je doel te behalen. 

 

4. Krijg inzicht in je conditie

Wist je dat mensen met een goede conditie een lager risico op hart- en vaatziekten en een hogere levensverwachting hebben? Door de VO2max te meten krijg je inzicht in jouw huidige conditie. En belangrijker nog: hoe je die kan verbeteren!

 

5. Geef je vertrouwen een boost

Niet weten hoe je een training het beste kan indelen is vervelend en kan flink demotiverend zijn. Geef je vertrouwen een boost door precies te weten hoe hard je moet trainen om bepaalde trainingsdoelen te behalen. 

 

Conclusie

De resultaten van een Inspanningstest zorgen ervoor dat je blessurevrij, efficiënt en vol vertrouwen je sportieve doelen kan behalen! Boek je inspanningstest hier


Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd