Maximale hartslag berekenen

Maximale hartslag berekenen -

Maximale hartslag berekenen

220-leeftijd is niet accuraat genoeg. Zeker voor jongeren en volwassenen boven de 40. Je maximale hartslag berekenen of aflezen uit de maximale hartslag leeftijd tabel doe je hier.

Auteur: Timo van den Bogaard (Msc. Bewegingswetenschapper)


Maximale hartslag berekenen: de nieuwe(re) formule

Meerdere wetenschappelijke studies tonen aan dat de maximale hartslag berekenen het beste kan via de volgende formule:

Maximale hartslag = 208 - 0,7 * leeftijd

Deze formule is accurater voor gezonde volwassenen, jongeren en ouderen dan de veelgebruikte vuistregel 220 - leeftijd [1]. Deze vuistregel onderschat de maximale hartslag voor volwassenen boven de 40, en overschat de maximale hartslag voor jongeren. 

De nieuwe formule wordt ondertussen ook door professionals vertrouwd: om te bepalen of een persoon tijdens het uitvoeren van een inspanningstest wel echt maximaal is gegaan wordt de maximale hartslag vergeleken met de berekende maximale hartslag.  

 

Maximale hartslag leeftijd tabel

In de onderstaande maximale hartslag leeftijd tabel kan je jouw maximale hartslag bepalen. 


Leeftijd

Maximale hartslag

10

201

15

198

20

194

25

191

30

187

35

184

40

180

45

177

50

173

55

170

60

166

65

163

70

159

75

156

80

152

 

Maximale hartslag berekenen: altijd een foutmarge

Wanneer je de maximale hartslag wilt berekenen moet je je beseffen dat dit altijd met een foutmarge komt. De ontwikkelde formules zijn namelijk gebaseerd op een bepaalde onderzoekspopulatie (waarvan jij geen deel uitmaakt) en zelfs binnen deze populatie zijn de individuele verschillen nog erg groot. 

Als je de maximale hartslag wilt weten is het beter om een Inspanningstest uit te voeren. Daarmee krijg je tevens inzicht in jouw conditie (VO2max) en hoe je die het beste kan verbeteren (hartslagzones).

 

Waar hangt de maximale hartslag vanaf?

De maximale hartslag is voor het grootste gedeelte genetisch bepaald en neemt af met de leeftijd [1]. Dat zijn factoren waar je zelf helemaal niks aan kan doen. 

De maximale hartslag is ook afhankelijk van het type inspanning: bij hardlopen zal de maximale hartslag hoger liggen dan bij fietsen. In het algemeen geldt dat bij sporten waarbij meer spiermassa wordt aangesproken de maximale hartslag hoger ligt. 

Zeker omdat de maximale hartslag niet trainbaar is en voornamelijk afhangt van factoren waar je toch niks aan kan doen, kan je je afvragen hoe belangrijk de maximale hartslag eigenlijk is. De hartslag in rust, hartslag tijdens het sporten en hartslagzones kunnen je meer vertellen over je conditie. 

 

Referenties: 

[1] Tanaka, H., Monahan, K.D., Seals, D.R. (2001) Age-Predicted Maximal Heart Rate Revisited. Journal of Americn College of Cardiology, 37(1), 153-156. 

 


Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd