Hartslag vetverbranding: wat is ideale hartslagzone?

Hartslag vetverbranding, Hartslagzone vetverbranding, Hartslagzones -

Hartslag vetverbranding: wat is ideale hartslagzone?

Is er een ideale hartslagzone voor vetverbranding? Ja! In dit artikel lees je welke hartslagzone voor vetverbranding het meest geschikt is. 

Door: Timo van den Bogaard (MSc. Bewegingswetenschapper)


Welke energiebronnen zijn er?

Om vooruit te komen heeft het lichaam energie nodig. Deze energie kan op verschillende manieren worden vrijgemaakt. Wanneer we het over hardlopen, fietsen of andere duursport hebben zijn er 2 voornaamste brandstoffen: vet en koolhydraten. 

Belangrijk om te weten: Je verbrandt altijd vet en koolhydraten tegelijk! Maar welke brandstof de meeste energie levert hangt o.a. af van de intensiteit van de inspanning. Vet is een langzame energiebron, terwijl koolhydraatverbranding sneller is. 

Oftewel, bij lage intensiteit heeft de vetverbranding de overhand, bij hoge intensiteit de koolhydraatverbranding. Hieronder zie je dat de vetverbranding (dichte bolletjes) maximaal is rond 40-50% van de VO2max.

hartslagzone vetverbranding

Ideale hartslagzone vetverbranding

De ideale hartslagzone voor vetverbranding ligt, wanneer we de resultaten van verschillende studies combineren, tussen de 55-80% van de maximale hartslag [1,2]. Hiertussen ligt het punt van maximale vetverbranding. 

Dit is slechts een (vrij ruime) richtlijn! De ideale hartslagzone voor vetverbranding zal voor ieder individu en voor iedere sport anders zijn. Om de voor jou juiste hartslagzone te bepalen is het aan te raden om een Inspanningstest te doen. 


Als je toch de hartslagzone voor vetverbranding wilt schatten doe je dat zo:

  1. Bepaal jouw maximale hartslag:  207 - 0,8 * leeftijd. Lees hier jouw maximale hartslag af in de maximale hartslag leeftijd tabel.
  2. Neem daar 55-80% van

Referenties:

[1] Achen, J., Gleeson, M., Jeukendrup, A.E. (2001). Determination of the exercise intensity that elicits maximal fat oxidation. MEDICINE & SCIENCE IN SPORTS & EXERCISE

[2] Carey. D.G. (2009). Quantifying Differences in the “Fat Burning” Zone and the Aerobic Zone: Implications For Training. Journal of Strength and Conditioning Research. 23 (7). 2090-2095

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd